Klanten nodig? Ik begin een Social Deal.

Vele klanten van ons, starten in slechte tijden of bij het starten van een onderneming met marketingacties om het bereik te vergroten. De vraag is nu, is dit wel zo verstandig?

Online aanbieders van kortingsvouchers schieten als paddestoelen uit de grond. Groupon, Wow deal of Social Deal, om er maar een aantal te noemen. Ondernemers kunnen er hun producten- of diensten tegen lagere prijzen verkopen, van saunabezoek tot diners en van een softwarepakket tot een bepaalde cursus.

Wel of niet aan meedoen?
De voordelen van op deze manier uw aanbod onder de aandacht brengen: een grote groep mensen krijgt uw advertentie onder ogen, op lokaal of landelijk niveau. Als u het slim speelt, wint u nieuwe klanten die ook nadat ze van uw kortingsactie gebruik hebben gemaakt, klant blijven.
Nadelen zijn er ook genoeg. Van de actie zelf zult u waarschijnlijk niet rijk worden. U koopt er voornamelijk bereik mee.

Overweegt u mee te doen? Denk dat alvorens u begint na over deze punten.

Denk na over wat u wilt bereiken
Het gebruik maken van een kortingssite draait om meer dan alleen het doen van een aanbieding. Laat er uw marketingervaring op los. Wat wilt u bereiken met de actie? Is het bedoeld om rustigere tijden te overbruggen? En hoe verdient u wél geld aan de actie? Zo bood een restaurant klanten die met een kortingsvoucher van Groupon kwamen eten, ook een speciale wijnkaart aan. Of biedt een dierenpark hoge korting in de wintermaanden.

Weet waar u ‘ja’ op zegt
Kunt u de korting überhaupt wel betalen? Bereken of de kortingsprijs nog wel opweegt tegen uw inkoopsprijs en of u een limiet wilt instellen voor het aantal aanbiedingen dat u kunt doen. Is het noodzakelijk een minimum- of maximum in te stellen van het aantal verkochte aanbiedingen? Laat je hierin begeleiden door een adviseur. Wij zien vaak genoeg dat een marketingactie met hoge kortingen het begin van het einde is,

Weet wat u aan uw korting overhoudt Een sommetje als voorbeeld van hoe een afdracht er uit kan zien bij Groupon: deze partij hanteert een korting van 50% op uw product of dienst. Hun commissie is de helft, dus u ontvangt uiteindelijk maar 25% van uw originele verkoopprijs. Bereken dus goed of dat uit kan en bij welk volume.
Kortingen zijn vaak onderhandelbaar, dus houd vooral uw berekeningen goed in de gaten.

Houd rekening met btw-afdracht
Let bij uw berekening vooraf ook op hoe de btw-afdracht is geregeld. Valt deze buiten de deal of valt dit wel binnen de afspraken en wordt de btw doorgeschoven door de online aanbieder? In dat laatste geval bent u btw-plichtig.

Maak opvolgacties voor de aanbieding
Zijn er andere producten die aansluiten, die u kunt aanbieden aan een klant? U biedt bijvoorbeeld een cursus drummen op beginnersniveau aan. Zodra een klant de aanbieding afneemt en bij u op les komt, kunt u eventueel relevant cursusmateriaal aanbieden of een vervolgcursus. Denk van te voren goed na hoe u iemand als klant behoudt en wat u op welk moment extra kunt aanbieden.

Denk ook na over spreiding van nieuwe klanten
Heeft u zoveel voorraad dat u gelijk kunt leveren? Of kunt u klanten ook spreiden door een bepaalde limiet in te stellen van nieuwe klanten die per week bij u terechtkunnen? Zo vraagt een Sushi-restaurant eerst telefonisch te reserveren voor het inleveren van een coupon. Om de aanbiedingen te spreiden over een langere periode in plaats van op één piekmoment, nemen ze een maximum van 25 vouchers aan per week.

Let op aansprakelijkheid
Bekijk de algemene voorwaarden goed van de actie die met u wordt afgesproken, met name op verantwoordelijkheid. Doe hetzelfde met uw eigen algemene voorwaarden. Als een consument een klacht heeft, blijft u als ondernemer aansprakelijk.

Kunt u het extra bereik geven?
Ziet u mogelijkheden om zelf via uw eigen netwerk de aanbieding extra bereik te geven? En hoe kunt u sociale media inzetten bij het verder verspreiden van uw actie. Denk bijvoorbeeld aan uw Facebook-pagina om klanten vooraf nieuwsgierig te maken, het actief werven via Twitter of maak een You-Tube-filmpje voor een completer beeld van uw bedrijf of dienstverlening.
Als u het besluit te doen:
Als u eenmaal de berekening hebt gemaakt en u gaat aan de slag met een actie, denk dan na hoe u de informatiestroom van nieuwe klanten opvangt. Sein personeel in. Zorg dat ze weten wat er op hen afkomt, wat er van hen wordt verwacht en hoe er gecommuniceerd wordt met nieuwe klanten.
En is uw website nog toereikend? Staan alle antwoorden en vragen die potentiele klanten hebben, erop? Zorg ook dat er op uw site een mogelijkheid is, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een gratis pdf of een proefles voor het achterlaten van een emailadres. Daar kunt u later op werven.

Begin er niet aan

Persoonlijk denk ik dat je je heel goed moet afvragen of dit echt wel het gewenste doel bereikt. De aard van klanten is vaak een ander type dan je hoopt. Ook imago wordt er erg door aangetast. Vaak word je bedrijf als inferieur aangezien, behalve als je al een status hebt opgebouwd zoals bijvoorbeeld Thermae 2000. Ik zou derhalve deze acties niet zo snel adviseren. Succesvolle bedrijven die wij zien in de praktijk, floreren nauwelijks via dit kanaal. Ook van ondernemers horen we sceptische geluiden.

Voor startups kan dit tijdelijk wel de oplossing zijn om je bereik te vergroten. Bedenk je echter wel goed, je maakt maar 1 keer een eerste indruk en of dit dan de indruk is die je wilt achterlaten, laat ik aan jullie.

Als je deze keuze gaat maken, zou ik je adviseren eerst in overleg te gaan met een adviseur of ervaringsdeskundige die niet bij het marketingkanaal werkt, alvorens je start.

Aan het einde toch nog een positieve noot: als gebruiker heb ik geen slechte ervaringen met deze deals, voor weinig geld, krijg je een ervaring die vaak het napraten waard is. Dat doel bereik je in ieder geval hiermee.

Plaats een reactie